Over Nijland

Nijland Verkeersscholen heeft een rijke historie aan fotoā€™s en documenten en uiteraard over verhalen van ā€™toenā€™. Een kleine greep uit de rijke dossiers van onze verkeersschool
Marietje en Wim zwarte DAF
Al meer dan 60 jaar vertrouwd!

Nijland Verkeersscholen

Nijland VerkeersscholenĀ richt zich van huis uit op het opleiden en trainen van verkeersdeelnemers. Het bedrijf kent zowel theoretische- als praktische opleidingen voor alle categorieĆ«n rijbewijzen en certificaten. Nijland Verkeersscholen is een zes decennia bestaande onderneming. Gedurende 60 jaar geniet de verkeersschool het vertrouwen van duizenden kandidaten, veel bedrijven en van de overheid. In opdracht van het bedrijfsleven en de overheid ontwikkelde Nijland Verkeersscholen speciale opleidingen gericht op de wensen van de werkplek.

Kenmerkend voor het bedrijf zijn de ouderwetse degelijkheid en klantgerichtheid, gecombineerd met modern materieel en hedendaagse lesmethoden. De gekwalificeerde instructeurs zijn resultaatgericht. Voor de kandidaat komt dat ondermeer tot uiting in een degelijke en dynamische opbouw van de lessen, waarbij wordt gestreefd naar een zo kort mogelijke duur van de cursus. Menig automobilist, motorrijder of professionele weggebruiker heeft het fundament voor zijn of haar carriĆØre gelegd bij onze verkeersschool.

OCNN B.V.

Een trotste tak van Nijland Verkeersscholen B.V.

OCNN B.V., een trotste tak van Nijland Verkeersscholen B.V., is in 2004 opgericht met een duidelijke missie: het bieden van hoogwaardige beroepsopleidingen in de transport- en logistieke sector. Wij zijn jouw partner in het ontwikkelen van de juiste vaardigheden voor een succesvolle carriĆØre.

image

De historie van ons bedrijf

Nijland Verkeersscholen heeft een rijke historie aan fotoā€™s en documenten en uiteraard over verhalen van ā€™toenā€™. Een kleine greep uit de rijke dossiers van onze verkeersschool.

Het begin van Nijland

Ep Nijland liet zich in 1965 bij de kamer Kamer van Koophandel inschrijven als rij-instructeur. Hiermee werd de Verkeersschool Nijland geboren. De kosten voor deze inschrijving bedroegen toen maar liefst 3 gulden. Dat was een flink bedrag, afgezet tegen het pakket rijlessen uit die tijd. 10 rijlessen kosten in 1965 - ʒ 47.50 ( ā‚¬ 21.55 ). De eerste lesauto was een volkswagen kever, een auto die in die tijd veelvuldig te zien was op de Nederlandse wegen. Het bleek overigens geen gemakkelijke opgave te zijn om als nieuwe verkeersschool een naam te vestigen, tussen al gerenommeerde rijscholen in de omgeving. Echter wist Ep Nijland op geheel eigenwijze manier een bloeiende verkeersschool op te bouwen.

Nijland bleef maar groeien

Al snel breidde het aantal lesautoā€™s uit tot drie. Aan het einde van de jaren ā€™60 wist Ep Nijland jaarlijks al zoā€™n 200 leerlingen door het rijexamen te loodsen. Het percentage geslaagde leerlingen bedroeg bijna 80 % voor die tijd ongekend hoog. De behoefte aan aanvullende opleidingen nam toe, bijvoorbeeld het vrachtwagenrijbewijs. Aan het begin van de jaren ā€™70 werd de eerste vrachtwagen aangeschaft en langzamerhand bood Ep Nijland de leerlingen een uitgebreid lesprogramma aan. Het bleek een schot in de roos te zijn. Vele leerlingen stroomden daardoor ook vanuit de personenauto door naar de vrachtwagen.

Instructiediploma

Ep Nijland behaalde instructiediploma en de vervolgopleidingen in de jaren '60. Deze documenten zijn afgegeven door het CBEA het toenmalige CBR. Examens werden in de jaren '60 in Den Haag afgelegd. Examens werden in de jaren ā€™ 60 in Den Haag afgelegd. vanuit Nieuw Dordrecht was dit een langdurige reis want snelwegen waren er toen in Nederland nog niet. Je was al snel zoā€™n 6 uren onderweg.
In vroegere dagen mocht iemand instructeur worden als het rijbewijs minimaal drie jaren in het bezit was.

Sientje

Sientje , de echtgenote van Ep Nijland, was de administratrice van de Verkeersschool. In de eerste jaren van de verkeersschool reed ze op haar brommer langs de cursisten om de lesschemaā€™s in te delen of om veranderingen door te geven. Soms waren het barre tochten, zeker in de winterperiode, naar Zwartemeer of Erica. Deze ritjes vulden voor een groot deel de dag. Sientje Nijland heeft dit nimmer een probleem gevonden. Er moest immers geld in het laatje komen.

Wim Nijland

In 1977 kwam de huidige eigenaar Wim Nijland, de zoon van Ep Nijland, in de zaak. Wim Nijland is tot op heden nog steeds de eigenaar van Nijland Verkeersscholen. Het bedrijf mag ook wel een familiebedrijf worden genoemd. Het gezin Nijland en overige familieleden hebben de afgelopen decennia een duidelijke stempel gedrukt op het personeelsbestand, denk hierbij vooral aan Grietje Nijland, dochter van Ep en Sientje Nijland, werkt vanaf de oprichting in de zaak. Zoon Henk en dochter Sieka volgden al snel. Zo zijn nu nog alle kinderen van Ep en Sientje Nijland voor de verkeersschool werkzaam.

De mening van onze klanten

4.8
107 beoordelingen

Top rijschool! Instructeur Henk is een vakkundig man mooie ervaring rijker en kundig geholpen. Tevens de dames van de administratie een applaus voor jullie vriendelijk behulpzaam 5 sterren zijn eigenlijk te weinig voor dit bedrijf. Voor ieder een aanrader!

Jacco Nijenbanning

Vandaag mijn rijbewijs in Ć©Ć©n keer gehaald. Dank je Robbin voor je fijne rijlessen en heldere instructie!

Orso Bruno

Nijland is een laagdrempelige verkeersschool. Je bent onmiddellijk op je gemak. De instructeurs zijn gemotiveerde mensen, die je met passie willen opleiden, zodat je veilig de weg op kunt. Vijf sterren! Beter gaat het niet worden.

Dion Savenije

Voor welk motorrijbewijs moet ik gaan?

Benieuwd op welke motor je mag afrijden? Dat is afhankelijk van je leeftijd! Met onze handige keuzehulp weet je binnen no-time op welke motor je mag rijden!

Wat is je leeftijd?

Op dit moment kun je nog niet starten met het behalen van je motorrijbewijs. Vanaf de leeftijd van 18 jaar kun je beginnen met het behalen van een rijbewijs voor lichte motoren, categorie A1

Je mag wel alvast rijlessen volgen. Wel dien je minimaal 18 jaar te zijn op de dag van het praktijkexamen AVB! Je kunt nu ook eerst je theorie gaan halen, deze is 1,5 jaar geldig namelijk! Je mag altijd contact met ons opnemen voor meer informatie hierover.

Met jouw huidige leeftijd kom je in aanmerking voor het rijbewijs A1. Het is echter belangrijk om te weten dat dit rijbewijs alleen geldig is voor het besturen van lichte motoren. Als je van plan bent middelzware motoren te rijden, moet je minimaal 20 jaar oud zijn en voor de categorie A2 gaan. Voor het rijden van zware motoren moet je minstens 21 jaar oud zijn en het rijbewijs A behalen.

Met jouw leeftijd ben je geschikt om je rijbewijs A2 te behalen. Het is echter belangrijk te weten dat dit rijbewijs je alleen toestaat om op middelzware motoren te rijden. Als je van plan bent om op alle typen motoren te rijden, moet je streven naar een A-rijbewijs. Dit is mogelijk vanaf je 21e verjaardag.

Met jouw leeftijd ben je klaar om je volledige motorrijbewijs (A) te behalen. Bij het behalen van dit rijbewijs ontvang je eerst Code 80 op je rijbewijs. Dit betekent dat je gedurende de eerste 2 jaar alleen op lichte of middelzware motoren mag rijden. Na deze periode vervalt Code 80 automatisch en ben je gerechtigd om op alle typen motoren te rijden. Het is echter belangrijk op te merken dat je je rijbewijs moet vernieuwen om de code te laten vervallen, tenzij je binnen 2 jaar 24 jaar wordt.

Met jouw leeftijd ben je klaar om je volledig motorrijbewijs (A) te behalen zonder beperkingen! Dit houdt in dat je na het behalen van je motorrijbewijs op alle motoren mag rijden.

Het is nooit te laat om je motorrijbewijs te halen, toch?! Als je je motorrijbewijs hebt gehaald, mag je op alle motoren rijden. Dus met jouw leeftijd haal je het volledige motorrijbewijs (A).